reizen naar het noorden - Reisverslag uit Oxford, Verenigd Koninkrijk van Peter en Kitty Holthuizen - WaarBenJij.nu reizen naar het noorden - Reisverslag uit Oxford, Verenigd Koninkrijk van Peter en Kitty Holthuizen - WaarBenJij.nu

reizen naar het noorden

Blijf op de hoogte en volg Peter en Kitty

28 Februari 2016 | Verenigd Koninkrijk, Oxford

Hallo
We gaan ons rondje door het Zuider Eiland afmaken en reizen nu naar het noorden. Zaterdag 20 febr. alles weer ingepakt maar eerst nog effe een stranddag vlakbij huis in Woodend Beach 30 km van Oxford.
Zondag vertrekken we vroeg en rijden we naar Kaikoura een klein plaatsje en nogal toeristisch. We lopen naar en strand en zien een paar zeehonden lekker luieren in de zon. Je kon een stuk over de rotsen lopen en een wandeling de berg op vanwaar je wederom een prachtig uitzicht had. s'Avonds zijn we nog eens teruggekeerd maar wie oh wie belemmerde het voetpad, jahoor een luie zeehond en waag het niet hem te storen want dan kunnen ze agressief worden.
Volgende dag op naar Picton, en onderweg verschillende keren gestopt omdat er altijd wel wat moois te zien is, Een grote kolonie zeehonden in Ohau Point, de kraamkamer want er waren veel jongen die hard om hun moeder schreeuwden. Knap vinden wij het om te zien hoe die beesten de rotsen opklimmen, daar kan ik nog veel van leren. Het is goed rijden op deze wegen ondanks de vele bochten en klimmers, niet zoals in Australie waar je van die ellenlange wegen had en moeite had niet in slaap te vallen. Er is hier ook veel wijnbouw en natuurlijk een bezocht en geproefd maar ja toen ik op de kaart zag hoeveel een fles kostte had ik geen trek meer ( krent) maar 40 euro een fles nee dan maar een van de Lidl ook goed.
Volgende dag de Queen Charlotte Road gereden wat een prachtig uitzicht gaf op de Sound (fjord), maar we moesten wel terug zijn om de boot te halen van half 2 en wel de Mailboat, deze boot brengt de post rond naar afgelegen plekken in de sound waar geen wegen zijn. Die mensen wonen zo geïsoleerd. De tocht duurde 4 1/2 uur en onze laatste stop was in Ship Cove waar we even aan land mochten om de geschiedenis te lezen van de allereerste bewoners de Maories en later ontdekt door alweer Mr James Cook.
Er stapten ook wat jongelui van boord om in een paar dagen weer terug te keren in Picton, flinke wandeling!!!!
Na een paar dagen verder naar Motueka, we laten Nelson liggen omdat we geen zin hadden in een grote stad. In Motueka was ook genoeg te doen. Je hebt hier prachtige goudgele stranden en gingen die even verkennen in Kaiterteri, ja wat een naam he, Peet heeft zich opgegeven voor te kanoën de volgende dag. We werden opgehaald door een busje die je naar Marahau bracht en vandaar ging je dan met de water taxi naar Bark Bay Was wel grappig want die boot stond op een trailer en reed met 10 mensen erin naar het strand en daar reed hij ons zo de zee in. Het stikt er van water taxis want je kon je door hun naar verschillende prachtige strandjes laten varen en dan werd je ook weer opgepikt. In Bark Bay begonnen we aan een wandeling door de bergen naar Tonga Quarry waar we om 13.00 uur opgepikt werden door de taxi en naar Torrent Bay werden gebracht waar de kajakken stonden te wachten voor de liefhebbers. Ik ben mee teruggevaren met de taxi en zat er alleen in. De man heeft me verschillende stukjes laten zien met veel historie, zoals bv Adele Island een klein eilandje voor de kust die ze helemaal hebben teruggebracht in de oorspronkelijke staat zoals het duizenden jaren geleden was, dus geen dieren meer die er niet hoorden alleen vogels die er nu weer terugkeren om te broeden. Ze doen trouwens veel om al de dieren uit het land te krijgen die niet in NZ horen, zij hadden alleen aan zoogdieren twee soorten vleermuizen en veel vogels. Nu schieten ze veel possums, herten, konijnen etc die meegenomen zijn naar het eiland.
We verlaten Motueka en rijden naar Westport. Onderweg gestopt bij de Buller Gorge Swingbridge. Een lange swingbrug lopen we over, maken een wandelingtje en als laatste attractie met de rokkelbaan weer terug naar af. Dit hebben we al eerder gezien van Joost en Addy met Felix, toen een jaar, die daar wen filmpje van hadden. Knap hoor Felix, maar het was wel fun en ja hoor wij willen dat vastzetten op foto, accu's leeg maar gelukkig hebben ze ons gefilmd en fotos gemaakt zodat we dat konden kopen, goeie business hoor.
In Westport hebben we Peet zijn verjaatdag gevierd door herlijk uit eten te gaan in een prima restaurant aan de baai. Ook daar hebben we weer veel zeehonden gezien. Terug naar Oxford. Het weer zag er dreigend uit, het was 14 gr, dit was dan ook de eerste dag dat we regen hadden maar toen we de Arthur Pass over waren werd het ineens 29 gr wat een verschil. En zo zijn we klaar met ons rondje, wat we nu nog gaan doen is op 2 maart een paar dagen naar Mount Cook en dan maar hopen dat het daar ook van dat mooie weer is. Nou het was weer een heel epistel maar ik zou nog veel meer kunnen vertellen want we zijn wel heel enthousiast over dit land, wat een natuur.
Heel veel lieve groeten van
Peetenkit

• 28 Februari 2016 - 12:56

Gré Koster:

Hoi Kitty en Peter

O,O,O,wat is het daar allemaal mooi,en wat heb je veel te vertellen, jullie beiden alsnog GEFELICITEERD met Peter z,n verjaardag,het ziet er gezellig uit, zo ook de bijzondere mooie foto,s,
    het is inderdaad een mooi land,
    Nu zijn jullie in het noorden waar het weer prachtig is,veel plezier geniet er van en veel liefs van mij, Grè.